Vasárnapi gondolatok

Vasárnapi gondolatok

Szeptember 29. Évközi 26. vasárnap Mk 9,38-43.45.47-48

2024. szeptember 27. - Vágvölgyi Éva

Az idegen csodatevő *38 Ekkor János azt mondta neki: »Mester! Láttunk valakit, aki a te nevedben ördögöt űz, de nem követ minket. Megtiltottuk neki.« *39 Jézus azt felelte: »Ne tiltsátok meg neki! Mert senki, aki az én nevemben csodát tesz, nem fog engem egyhamar szidalmazni. *40 Hiszen aki nincs ellenünk, velünk van. *41 Mert aki csak egy pohár vizet ad is nektek inni az én nevemben, azért, mert Krisztuséi vagytok, bizony, mondom nektek: nem veszíti el jutalmát.

Óvás a megbotránkoztatástól *42 Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsik közül, akik hisznek bennem: jobb volna annak, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék.

*43 Ha a kezed megbotránkoztat téged, vágd le azt: jobb neked csonkán az életre bemenned, mint két kezeddel együtt a gyehennába jutnod, az olthatatlan tűzre. *(44)

*45 Ha a lábad megbotránkoztat téged, vágd le azt; jobb neked sántán az örök életre bemenned, mint ha két lábaddal együtt a gyehennára vetnek. *(46)

*47 Ha a szemed megbotránkoztat téged, vájd ki azt; jobb neked fél szemmel az Isten országába bemenned, mintha két szemmel a gyehennára vetnek, *48 ahol a férgük el nem pusztul, és a tüzük ki nem alszik {Iz 66,24}.


Amikor Jézus szétküldte a tizenkettőt, hogy hirdessék az örömhírt, hatalmat adott nekik, hogy gyógyítsanak és ördögöt űzzenek. (Mk 6,1-13) Az Ószövetségben is találkozunk csodatétellel, de ott Isten nevében tesznek csodát. Az Apostolok Cselekedetei részletesen leírja, hogy Pünkösd után Péter és János a jeruzsálemi Templom Ékes kapujánál Jézus nevében hogyan gyógyít meg egy béna koldust. Ebben az evangéliumi részletben Márk leírja, hogy a Jeruzsálembe vezető útjuk alkalmával felbukkant valaki, aki ugyanúgy Jézus nevében gyógyít és ördögöt űz, mint ők, jézusi felhatalmazás nélkül. Kicsit olyan, mint a vérfolyásos asszony, aki Jézus akaratán kívül gyógyul meg, aki mondhatni "lopja" Jézustól a gyógyulást. Ez az idegen csodatevő is "bitorolja" a gyógyítást. Természetesen az apostolok felháborodtak és megtiltották neki, mert szerintük visszaél Jézus nevével, nincs joga felhasználni a gyógyításaihoz. Meglepő módon Jézus azt mondja, hogy ne tiltsák meg neki. Mert aki Jézus nevében gyógyít, az hisz Jézusban, tehát nem ellenségük, nem rosszakarójuk. Nem lesz ellenség, "velünk van", mondja Jézus, tehát a tanítványoknak sem lesz ellensége.

A 41. vers mintha hirtelen egészen másról szólna. Márk szerkesztői módszeréről tudjuk hogy kulcsszavakra fűzi fel mondanivalóját. Itt vajon mi az összekötő kapocs a két rész között? Direktben kulcsszót nem találunk. Ami a két, látszólag össze nem tartozó részt összekapcsolja az a tanítványság. Az első rész beszámol valakiről, aki nem tanítvány, de nem számít ellenségnek, a folytatásban Jézus már azokról beszél, akik nemcsak nem ellenségek, hanem azért támogatják a tanítványokat, mert Jézushoz tartoznak:

Mert aki csak egy pohár vizet ad is nektek inni az én nevemben, azért, mert Krisztuséi vagytok, bizony, mondom nektek: nem veszíti el jutalmát” (41)

Aki támogatja Krisztus követőit, akár csak egy pohárnyi vízzel is, az Isten uralmának megvalósulását segíti és el fogja nyerni jutalmát. Erre a rokonszenvező támogatásra a tanítványok különösen a későbbi missziós munkájuk során szorulnak rá.

Az eddigiekből háromféle magatartás bontakozik ki előttünk:

Az első, a tanítvány, aki hisz Jézusban és követi őt.

A második, aki hisz Jézusban, de valamiért nem csatlakozik hozzá.

A harmadik a jóindulatú támogatók csoportja.

Ha megpróbáljuk a mostani viszonyainkra lefordítani, akkor az első csoportba azok tartoznak, akik elkötelezett keresztények, szavaikkal és tetteikkel tanúságot tesznek arról, hogy az Egyház tagjaként Jézushoz tartoznak. A tízparancsolat és az evangéliumi tanácsok szerint élnek, szentségekhez járulnak.

A másik csoport, akik valamiért nem akarnak az Egyház tagjai lenni, nem járulnak szentségekhez, de a tízparancsolat szerint élnek, tisztelik Jézust.

A harmadik csoportba azok tartoznak, akinek a saját életvezetésében nem érvényesülnek az isteni parancsok, de tiszteletre méltónak és támogatandónak találja, ha valaki azok szerint él.

Volt egy fiú, aki a hentes szakmát választotta. Vallásos családban nőtt fel, vasár és ünnepnaponként eljárt a templomba, amolyan „vasárnapi keresztény” volt, akinek a mindennapi életének semmi köze nem volt Jézus Krisztushoz. Kereszténynek vallotta magát, de azért ebbe belefért, hogy ahogy a többi kollégája, kicsit csalt a mérleggel, kicsit csalt, hogy melyik részt méri ki a vevőnek, így biztosítva volt, hogy a fizetésén túl minden héten kb. nyolc kilónyi húst ingyen tudott hazavinni a családjának és még a szállítóknak is tudott juttatni. Így teltek zavartalanul az évei, amíg egy nap összetalálkozott vallásos fiatalok egy csoportjával, akik komolyan vették Jézus szavait, az evangéliumhoz szabták az életüket. A lelkesedésük és elkötelezettségük lendülete őt is magával ragadta, elkezdett ő is az evangélium szerint élni. És egy nap válságba került, mert rájött, hogy ha valóban a főparancs szerint akar élni, akkor nem csaphatja be a vevőket. Választania kellett, vagy megmarad a szakmájában, amit nagyon szeretett, és továbbra is becsapja a vevőket, ahogy mindenki más a kollégái közül, vagy Jézust választja, de akkor ott kell hagynia a hentességet, mert nem lehetett kilógni a sorból. Hosszas vívódás után Jézust választotta, és közölte a boltvezetővel, hogy elmegy. Az kifaggatta, hogy mi az oka, sajnálta volna, ha elmegy, mert jól értette a dolgát, jó hentes volt. Amikor elmondta, hogy nem akarja többet megrövidíteni a vevőket, mert nem a saját hasznát keresi többé, hanem új törvényhez, az evangéliumhoz szabja a tetteit, a főnöke azt mondta neki, hogy ne menjen el. Megtette boltvezető helyettesnek, így nem kellett többet csalnia, sőt a főnök is nyugodt lehetett, hogy nem fogja meglopni őt. Egy életen belül valósult meg a Jézushoz tartozás különböző fokozata.

Az evangélium folytatásában még mindig a tanítványság a kapcsolódási pont:

Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsik közül, akik hisznek bennem: jobb volna annak, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék” (42)

Jézus figyelmeztet, a kicsik, vagyis a tanítványok vannak az eszkatalógikus üdvösségre hivatva, az ő megbotránkoztatásuktól ezért kell különösen óvakodni: "Áldalak téged Atyám, menny és föld ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak elől, és kinyilatkoztattad a kicsinyeknek. Igen, Atyám, így tetszett ez neked!" (Mt 11,25-26)) Megbotránkoztat, aki mások hitét megrendíti, mások üdvösségét veszélyezteti, tehát aki ezeket a kicsiket megbotránkoztatja, eltántorítja őket, az különösen nagy bűnt követ el. Mindaz, ami a hitünket veszélyezteti, még ha annyira hozzánk nőtt is, mit a kezünk vagy szemünk, attól jobb, ha megválunk, mint hogy az üdvösségünket kockáztassuk. A zsidó felfogás szerint az emberi ösztönöknek a szervekben van a székhelye:

"Fennhéjázó szemet, a hazug nyelvet,
az ártatlan vért ontó kezet,
az álnok tervet forraló szívet,
a gonoszra sebtében siető lábakat" (Péld 6, 17-18)

A gonosz vágyakat ki kell irtani magunkból, olyan radikálisan, mintha valamelyik testrészünket vágnánk le. A rendkívül erőteljes szóképet nem szabad szó szerint venni. A hitben és a szeretetben való megmaradás megóvja a keresztényeket, hogy másokat megbotránkoztassanak.

Botránkoztatni annyi, mint elbuktatni valakit, oka lenni az elesésének.

A Haag Biblikus szótár ezt írja a botránnyal kapcsolatban:

Botrány, skandalum (a gör. szkandalon ’csapda, hurok’ szóból): olyan magatartás vagy cselekedet, amely más bűnének oka. Aki vagy ami így más botlásának oka, az megbotránkoztat, aki elbotlik az megbotránkozik. – Az ÓSz-ben az botránkoztat meg, ami bűnbe (= bálványimádás) visz (Kiv 23,33; 34,12; Jer 3,3), vagy ami ezzel egyértelmű, romlást, pusztulást idéz elő (Szof 1,3; vö. Oz 4,17); ez utóbbit sokszor maga Jahve helyezte népének kilátásba (Iz 8,15). Isten megóv a botlástól és a bukástól (Zsolt 91,11 kk.), kőszikla, az üdvösség sziklája (MTörv 32,4.15.18; Iz 17,10; 26,4), de egyszersmind a botlás köve és a botránkozás sziklája is (8,14). A fogság utáni időben a gonoszok „maguk sem tudják, miben botlanak meg” (Péld 4,19). – Az ÚSz szóhasználata az ósz-i gondolkodást tükrözi (a profán gör.-ben hiányoznak a megfelelő kifejezések). A szinoptikusoknál Jézus szavai két helyen olyan ósz-i helyekhez kapcsolódnak, amelyek a végső időkre vonatkoztathatók. Mt 24,10 (vö. Dán 11,41): sokan (azaz a választottakon kívül valamennyien; vö. Mt 24,22.24.31) áldozatul esnek a tévtanoknak, eltántorodnak a hittől, és kihűl bennük a szeretet, ami azzal egyértelmű, hogy elesnek az üdvösségtől. Mt 13,41 (vö. Szof 1,3): a „botrányok” kifejezésen valójában személyeket kell érteni, akik azon fáradoznak, hogy sokak bukását idézzék elő, az idők végén azonban a kárhozat lesz az osztályrészük. – Már a jelenben is: Krisztus eljövetele (Mt 11,2–5) magában rejti a megbotránkozás lehetőségét (11,6), de egyszersmind a kikerülhetetlenségét is (18,7); de „jaj” azoknak, akik másokat megbotránkoztatnak – jobban járnának, ha malomkövet kötnének a nyakukra és a tenger fenekére vetnék őket (18,6; Lk 17,2), hiszen a botránkozással maga az üdvösség forog kockán (Mt 18,8 kk.). 16,23: Jézus a Sátánnal azonosította Pétert, amiért „botránkoztatott” (értsd: Jézust le akarta téríteni útjáról).”

Az Ószövetségben a bölcsességi irodalom és abban is Sirák fiának könyve foglalkozik legtöbbet a hívő ember elbotlásával:

Mert Isten letekint arra,
aki irgalmasságot cselekszik,
gondja lesz rá a jövőben,
hogy botlása idején támaszt találjon” (Sir 3,34).

Térj az Úrhoz, és hagyd el bűneidet,
könyörögj az Úr színe előtt, és kisebbítsd a botlást!
Térj az Úrhoz, hagyj fel törvénysértéseddel,
és gyűlöld mindenek fölött az utálatosságot!
Ismerd meg Isten törvényét és parancsait,
légy állandó megszabott hivatásodban:
a fölséges Isten imádásában;
tarts a szent nemzetséggel,
azokkal, akik élnek és magasztalják Istent!” (Sir 17,21-25)

Aki megtartja a parancsot, megóvja lelkét,
aki elhanyagolja útját, halállal bűnhődik” (Sir 19,16).

Nem marad bűn nélkül, aki szereti az aranyat,
s aki romlást keres, betelik vele.
Sokan estek el már az arany miatt,
és lelték vesztüket a csillogása miatt.
Botlás tuskója az arany azoknak, akik neki hódolnak,
jaj azoknak, akik hajszolják!” (Sir 31,5-7)

Aki az Urat féli, semmitől sem retteg,
és nem fél, hisz ő a reménye!
Boldog annak lelke, aki az Urat féli!
Ki másra hagyatkozzon, és ki legyen erőssége?
Az Úr szeme van azokon, akik őt félik,
hiszen ő hatalmas oltalmazó, szilárd erősség,
menedék a forróság, árnyék a déli hő ellen,
védelem a botlás ellen, és segítség a bukáskor,
felemeli a lelket, és derűt ad a szemnek,
egészséget ad, életet és áldást!” (Sir 34,16-20)

Mivel az Úr adja a bölcsességet,
s az ő szájából származik a tudás és az értelem.
Ő rejt el üdvöt az igazak részére,
és pajzsa azoknak, akik jámborságban járnak.
Ő megvédi az igazságosság ösvényeit,
és őrködik a jámborok útja fölött.
Akkor megérted az igazságot és a törvényt,
az egyenességet és minden helyes utat,
ha szívedbe száll a bölcsesség,
s a tudás örömöt nyújt lelkednek.
A megfontolás őrködik majd fölötted,
s az okosság megóv téged,
megment a rossz úttól” (Péld 2,6-12).

Az Úr lesz melletted,
és megóvja lábadat, hogy tőrbe ne ejtsenek” (Péld 3,26).

Fiam! Ügyelj szavaimra,
nyisd meg füleidet igéimnek!
Ne távozzanak szemed elől,
óvd őket szíved belsejében!
Mert életet adnak megtalálóiknak,
és gyógyulást az egész testnek.
Óvd a szívedet minden gonddal,
mert az élet ebből fakad!
Vesd el magadtól a száj hamisságát,
s az ajkak alattomosságát tartsd távol magadtól!
Szemed egyenesen nézzen,
és szempillád a lábad elé tekintsen!
Egyengesd lábad ösvényét,
és minden utad legyen céltudatos!
Le ne térj se jobbra, se balra,
fordítsd el lábadat a rossztól,
mert a jobbra vivő utat az Úr ismeri,
a balra tartók pedig gonoszak.
Ő azonban egyenesekké teszi ösvényeidet,
és útjaidat szerencsés véghez vezeti” (Péld 4,20-27).

Az ember is botrány lehet testvére számára, amikor eltávolítani igyekszik az Isten iránti hűségtől. Jézus az ilyennek kemény büntetést helyez kilátásba:

Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsik közül, akik hisznek bennem, jobb volna annak, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tenger mélyébe vetnék. Jaj a világnak a botrányok miatt!” (Mt 18,6)

Jézus tudja, hogy a botrányok kikerülhetetlenek, hamis tanítók (2, Pét 2,1)vagy csábítók (Jel 2,20) mindig működnek.

A botrány forrása lehet maga a tanítvány, Jézus erélyesen megköveteli a lemondást mindarról, ami Isten országának akadálya lehet:

Ha a kezed megbotránkoztat téged, vágd le azt: jobb neked csonkán az életre bemenned, mint két kezeddel együtt a gyehennába jutnod, az olthatatlan tűzre.

Ha a lábad megbotránkoztat téged, vágd le azt; jobb neked sántán az örök életre bemenned, mint ha két lábaddal együtt a gyehennára vetnek.

Ha a szemed megbotránkoztat téged, vájd ki azt; jobb neked fél szemmel az Isten országába bemenned, mintha két szemmel a gyehennára vetnek, ahol a férgük el nem pusztul, és a tüzük ki nem alszik” (43-48).

Még a fulladásos halál is jobb, még a sántaság is jobb, még a félszeműség is jobb, még a meg nem születettség is jobb annál, mint elkárhozni. ”Jobb a bűn miatt rövid ideig tartó büntetést szenvedni, mint örökké tartó gyötrelmek között lenni.” (Origenész)

A Szentlélek segít bennünket, hogy elkerüljük a botrányokat, hogy ne bukjunk el, ha valaki vagy valami el akar távolítani bennünket Istentől, segít bennünket, hogy önmagunkban se legyen semmi, ami elszakíthatna Jézus Krisztus szeretetétől:

Ki szakíthat el minket Krisztus szeretetétől? Nyomorúság vagy szorongatás? Üldözés, éhség, mezítelenség, veszedelem, vagy kard? Amint írva van:

»Miattad gyilkolnak minket naphosszat,

olybá vesznek, mint a leölésre szánt juhokat« 

De mindezeken győzedelmeskedünk azáltal, aki szeret minket. Abban ugyanis biztos vagyok, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem jelenvalók, sem jövendők, sem erők, sem magasság, sem mélység, sem egyéb teremtmény el nem szakíthat minket Isten szeretetétől, amely Krisztus Jézusban, a mi Urunkban van” (Róm 8,35-39).


Vágvölgyi Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://vasarnapigondolatok.blog.hu/api/trackback/id/tr1118501478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása